Vervoer

De afdruk van een Romeinse schoen (maat 44!) op de Scheveningseweg behoort tot de vroegste tekenen van beweging in de regio Den Haag. Pas veel later, in de 13de eeuw, ontstaat het dorp Die Haghe, gelegen op het kruispunt van twee wegen: die van Scheveningen naar Delft en die van Monster naar Leiden. Later wordt de stad door de aanleg van het Spui (1345) en de Prinsegracht (1642) ook via het water beter verbonden met zijn achterland.

Uniek is de aanleg in 1665 van de Zeestraat (nu Scheveningseweg) die Den Haag met Scheveningen verbindt. Het is de eerste bestrate weg buiten een stad sinds de tijd van de Romeinen. In de 19de eeuw beleeft de stad nog meer primeurs: de paardentram (1864), de stoomtram (1879) en de elektrische tram (1890) rijden alle voor het eerst in Den Haag. Bijzonder is ook dat de stad twee treinstations krijgt, een gevolg van de concurrentiestrijd tussen spoorwegmaatschappijen.

Nieuwe vervoersmiddelen zoals tram, auto en fiets zorgen begin 20ste eeuw voor opstoppingen in het oude centrum. Om de doorstroom van het verkeer te verbeteren vinden ingrijpende verkeersdoorbraken plaats.

Vervoer

1916 – Plein

Sluiten

Vrouwelijke conducteur op de tram. 1916. Foto Holland Persbureau, collectie Haags Gemeentearchief

In de Eerste Wereldoorlog was Nederland neutraal. Toch werden de mannen gemobiliseerd. Er ontstond een tekort aan conducteurs en in 1916 werdenvoor het eerst vrouwen aangesteld als tramconducteur. Nadat de oorlog was afgelopen, in 1918, verdwenen de vrouwelijke conducteurs weer naar het aanrecht. Pas in de Tweede Wereldoorlog zien we weer vrouwelijke conducteurs in de tram.

Bekijk in Streetview

Haagse kaart

Hier ontdekt u de groei van Den Haag door de eeuwen heen. Daarmee krijgt u inzicht in 6000 jaar Haagse geschiedenis; van de prehistorie, het ontstaan van het Binnenhof tot nu.

In de kaart vindt u de historische collecties van de stad. Per tijdvak of per thema maakt u kennis met bijzondere voorwerpen, schilderijen, archeologische vondsten en gebouwen.