Vervoer

De afdruk van een Romeinse schoen (maat 44!) op de Scheveningseweg behoort tot de vroegste tekenen van beweging in de regio Den Haag. Pas veel later, in de 13de eeuw, ontstaat het dorp Die Haghe, gelegen op het kruispunt van twee wegen: die van Scheveningen naar Delft en die van Monster naar Leiden. Later wordt de stad door de aanleg van het Spui (1345) en de Prinsegracht (1642) ook via het water beter verbonden met zijn achterland.

Uniek is de aanleg in 1665 van de Zeestraat (nu Scheveningseweg) die Den Haag met Scheveningen verbindt. Het is de eerste bestrate weg buiten een stad sinds de tijd van de Romeinen. In de 19de eeuw beleeft de stad nog meer primeurs: de paardentram (1864), de stoomtram (1879) en de elektrische tram (1890) rijden alle voor het eerst in Den Haag. Bijzonder is ook dat de stad twee treinstations krijgt, een gevolg van de concurrentiestrijd tussen spoorwegmaatschappijen.

Nieuwe vervoersmiddelen zoals tram, auto en fiets zorgen begin 20ste eeuw voor opstoppingen in het oude centrum. Om de doorstroom van het verkeer te verbeteren vinden ingrijpende verkeersdoorbraken plaats.

Vervoer

1400 – Tramtunnel Grote Marktstraat

Sluiten

Put 1: middeleeuwse schoenen
Afdeling Archeologie

In de vloer van het tramstation Grote Markt zitten 7 vitrines. Zij zijn gebouwd in de vorm van waterputten, zoals die hier zijn opgegraven. In de putten liggen voorwerpen die door archeologen zijn gevonden toen de tramtunnel werd aangelegd.

alt

Middeleeuwse schoenen hadden maar 1 zool. Daarom sleten ze snel. Vanwege de slijtage en de modderige wegen werd een houten 'trip' over de schoenen heen aangetrokken.

alt

Halfhoge schoen. Het bovenleer bestaat uit een grote lap leer en een passtukje. De schoen is binnenstebuiten (retourné) genaaid. De sluiting is aan de bovenkant. Deze bestaat uit gaten aan beide kanten. Hierdoor werden splitveters gehaald.

alt

Halfhoge schoen. Het bovenleer bestaat uit een grote lap leer en een passtukje. De schoen is retourné genaaid. De sluiting is met knoopveters, die elk afzonderlijk aan de binnenzijde zijn vastgenaaid. De knoop wordt door het tegenoverliggende gat getrokken.

alt

Halfhoge schoen. Het bovenleer bestaat uit een grote lap leer en een passtukje. De schoen is retourné genaaid. De sluiting is met knoopveters, die elk afzonderlijk aan de binnenzijde zijn vastgenaaid. De knoop wordt door het tegenoverliggende gat getrokken.

alt

Halfhoge schoen. Het bovenleer bestaat uit een grote lap leer en een passtukje. De schoen is retourné genaaid. De sluiting is aan de bovenkant en bestaat uit gaten aan weerszijden waardoor splitveters worden gehaald.

alt

Hoge schoen, retourné genaaid. De zijsluiting is aan de binnenkant en via een lange riem gedraaid om de voet, over de enkels en vastgezet met een gesp. De riem is bevestigd aan het schoenleer door 1 kant in te snijden tot 5 afzonderlijke riempjes. Die zijn door het leer gestoken en aan de binnenkant vastgenaaid.

alt

Halfhoge schoen. Het bovenleer bestaat uit een grote lap leer en een passtukje. De schoen is retourné genaaid. De sluiting is aan de bovenkant en bestaat uit gaten aan weerszijden waardoor splitveters worden gehaald.

alt

Handspindel van vlierhout met een aardewerken spinsteentje. Met een spindel werd met de hand wol of vlas gesponnen. Het spinsteentje werkte als vliegwiel voor het laten draaien van de spil.

alt

Ijzeren knijpschaar gemaakt uit 1 stuk. Zulke scharen zijn vanaf de late middeleeuwen in gebruik geweest. Tegenwoordig worden ze alleen nog gebruikt bij het scheren van schapen. Dit 15de-eeuwse exemplaar heeft een cirkelvormige greep.

Bekijk in Streetview

Haagse kaart

Hier ontdekt u de groei van Den Haag door de eeuwen heen. Daarmee krijgt u inzicht in 6000 jaar Haagse geschiedenis; van de prehistorie, het ontstaan van het Binnenhof tot nu.

In de kaart vindt u de historische collecties van de stad. Per tijdvak of per thema maakt u kennis met bijzondere voorwerpen, schilderijen, archeologische vondsten en gebouwen.